Teraz kolej na Szczecinek

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 15.07.2021 / Komentarze
Hybrydowy tabor na Pomorzu Zachodnim realizuje wakacyjny rozkład jazdy

Kolejny dwunapędowy pociąg rozpoczyna kursowanie po Pomorzu Zachodnim. Uroczysty premierowy przejazd odbył się w Kołobrzegu. Piękna „morska” hybryda dotarła na nabrzeża przy latarni morskiej, budząc ogromne zainteresowanie turystów. Nowoczesny szynobus w efektownym błękitnym malowaniu na kilka godzin stał się atrakcją nadmorskiego kurortu i tłem niezwykłych pamiątkowych zdjęć z wakacji.

Hybrydowego taboru na Pomorzu Zachodnim przybywa. Do kursujących od stycznia br. bursztynowego i zielonego 14 lipca dołączył kolejny pociąg w specjalnych barwach. I specjalnym napędem.

– Jako zielony region inwestujemy w niskoemisyjny transport, dbając o środowisko i jakość życia mieszkańców – podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz. – Pomorze Zachodnie ma najnowocześniejszy w Polsce tabor kolejowy do obsługi połączeń regionalnych.

 Pociągi z hybrydowym napędem należące do Województwa Zachodniopomorskiego to nowość na polskich torach. Na razie kursują na trasie Szczecin – Kołobrzeg, ale będą obsługiwać również inne połączenia (m.in. do Szczecinka), gdzie część linii jest niezelektryfikowana. Podwójny napęd stanowi duże ułatwienie w organizacji przewozów kolejowych, a przede wszystkim gwarantuje komfort i bezpieczeństwo podróżnym. Zastąpienie pojazdów z napędem spalinowym nowoczesnymi hybrydami oznacza oszczędności paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.

 Po ubiegłorocznym zakupie dwóch pociągów hybrydowych Zarząd Województwa zdecydował o zamówieniu jeszcze pięciu takich pojazdów. Koszty? 100 mln zł netto. Dostawy zaplanowano etapami. „Morski” to trzecia hybryda dla Pomorza Zachodniego. Czwarta również już jest gotowa i wkrótce zostanie włączona do eksploatacji.

 Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków itd. Przewidziano w nich 150 miejsc siedzących plus 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.

Producentem dwunapędowych zespołów trakcyjnych 36 WEh (o oznaczeniu kolejowym EN63H) jest nowosądecki NEWAG S.A. Hybrydowy napęd tworzy silnik trakcyjny (1600 kW) zasilany z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu oraz jednostka napędowa składająca się z dwóch silników spalinowych i generatora prądu. Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu, a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).

Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł brutto. Zakupy w znacznej części zostały sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Tekst i foto: Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego

Opracowanie: Sławomir Włodarczyk

/materiał partnera serwisu/