Trwają prace na obwodnicy S11

  • Tv
  • Aktualności
Miasto z Wizją / 17.12.2019 / Komentarze
Drogowcy prowadzą roboty na wiaduktach, jezdni i jej poboczach

Obwodnica Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11 została oddana do dyspozycji kierowców na początku listopada br. Nie oznaczało to jednak końca robót. Do dziś obwodnica jest placem budowy a przed drogowcami jeszcze moc pracy.

Roboty prowadzone są praktycznie na całym odcinku szczecineckiej "eski". Wciąż niegotowe są ciągi pieszy i rowerowy na wiadukcie na Bugno. Roboty trwają też w sąsiedztwie stacji kolejowej Szczecinek Chyże jak i w okolicy cmentarza.

Jak się dowiedzieliśmy w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, tzw. prace towarzyszące i końcowe tej największej inwestycji drogowej w dziejach Szczecinka potrwają jeszcze kilkanaście tygodni. Dopiero wówczas cały projekt zostanie rozliczony.

Przypomnijmy:

Pierwsze roboty budowlane rozpoczęły się wiosną 2017 roku. Dziś nasza "eska" omija miasto od wschodu i ma blisko 12 km długości. Na trasie powstały dwa węzły drogowe - Szczecinek "Centrum" i Szczecinek "Wschód" oraz dwa ronda na początku i końcu obwodnicy - koło byłej strzelnicy garnizonowej przy wyjeździe na Koszalin i koło Turowa. 

W ramach inwestycji powstały również: mosty, wiadukty i przepusty, drogi serwisowe służące obsłudze terenów przyległych do drogi, ciągi piesze i rowerowe oraz zatoki autobusowe, miejsca do zawracania oraz kanalizacja teletechniczna, deszczowa, przepusty i zbiorniki retencyjne, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ruchu kolejowego, a także przejścia dla zwierząt i ekrany akustyczne.

Reasumując: Arteria biegnie od Turowa, przecina Las Miejski, ulicę Leśną, tory kolejowe, ulicę Słupską i dalej, aż do wylotu przy szosie koszalińskiej na północy.

Podstawowe parametry techniczne szczecineckiej obwodnicy? Klasa techniczna - S, prędkość projektowa - 100 km/h, szerokość pasa ruchu - 3,50 m, liczba pasów ruchu – 2 x 2 pasy, szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m opaski wewnętrzne - 0,5 m, szerokość pobocza gruntowego - 0,75 m oraz dopuszczalne obciążenie nawierzchni – 115 kN.

Budowa objęła obszar miasta oraz częściowo realizowana była w granicach gminy Szczecinek (sołectwa: Dalęcino, Sitno, Turowo).

Wartość projektu to niemal 401 mln zł. Rodzimi eurosceptycy będą rozczarowani, bo szczecinecka S11 otrzymała dofinansowanie z Unii Europejskiej - prawie 214 mln zł, czyli więcej niż połowę kosztów inwestycji.

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk

Wideo: AXIS Geodezja