Zmiany w rozkładzie jazdy na torach
- Aktualności
W niedzielę 13 marca wejdzie w życie pierwsza w tym roku korekta rozkładu jazdy pociągów. Będzie obowiązywać do soboty 11 czerwca. Później przewoźnicy po torach (do grudnia br.) zaplanowali jeszcze kilka jego zmian.
Od marcowej niedzieli na szczecineckim dworcu PKP "gościć" będziemy więcej pociągów, choć Przewozy Regionalne dokonały niewielu zmian w swojej ofercie. Pierwszy poranny pociąg wyruszający w podróż ze Szczecinka odjedzie o godz. 4.51 do Szczecina. Do celu podróży dotrze po niespełna trzech godzinach jazdy.
O godz. 5.28 odjedzie skład do Słupska, a o godz. 6.14 do Koszalina oraz do Poznania. Z kolei o godz. 6.32 wyruszy w trasę pociąg do Chojnic, o godz. 6.50 do Runowa a o godz. 7.36 IC "Przemyślanin" przez Białogard, Koszalin, Słupsk do Ustki. Minutę później z dworca w Szczecinku wyruszy w trasę skład IC "Szkuner" - do Wrocławia.
Wieczorem z dworca PKP Szczecinek odjadą pociągi do: Poznania, Koszalina, Szczecina, Przemyśla (IC "Przemyślanin"), Kołobrzegu i Słupska (IC "Szkuner").
Uwaga! Godziny odjazdów niektórych pociągów - w porównaniu do obecnie funkcjonującego rozkładu jazdy ulegną zmianie. Dlatego przed wyruszeniem w podróż zachęcamy do zasięgnięcia informacji w PKP. Aktualny rozkład jazdy pociągów można sprawdzić też na portalpasazera.pl i w aplikacji Portal Pasażera.
Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk
Komunikat PKP InterCity:
13 marca 2022 roku wejdą w życie zmiany w rocznym rozkładzie jazdy i będą one obowiązywać do 11 czerwca br. Na torach pojawią się m.in. nowe pociągi ekspresowe łączące Warszawę i Wrocław oraz Katowice i Trójmiasto. Korekta rozkładu zapewni optymalne kursowanie pociągów PKP Intercity na liniach kolejowych, na których będą prowadzone prace inwestycyjne.
W okresie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 2021/2022 zarządca infrastruktury kolejowej przewidział pięć korekt, których zadaniem jest dostosowanie kursowania pociągów do prac modernizacyjnych prowadzonych na liniach kolejowych. 13 marca wejdzie w życie druga z nich.
Nowe połączenia ekspresowe
PKP Intercity uruchamia nowe połączenie ekspresowe kategorii Express InterCity (EIC) pomiędzy Warszawą i Wrocławiem. Od 13 marca br. pociąg zwiększy możliwości porannego wyjazdu z Warszawy i popołudniowej podróży z Wrocławia do stolicy.
• EIC 1600/1 relacji Warszawa Wschodnia (wyjazd o 6:08) – Wrocław Główny (przyjazd o 10:18) będzie jeździć od poniedziałku do piątku (oprócz 18 kwietnia i 3 maja);
• EIC 1650/1 relacji Warszawa Wschodnia (wyjazd o 9:39) – Wrocław Główny (przyjazd o 13:44) będzie jeździć w soboty i niedziele (oraz 18 kwietnia i 3 maja);
• EIC 6100/1 relacji Wrocław Główny (wyjazd o 16:43) – Warszawa Wschodnia (przyjazd o 20:49) będzie jeździć codziennie (19 i 20 marca oraz 2 i 3 kwietnia pociąg pojedzie przez Warszawę Gdańską, z pominięciem stacji Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia).
Nowe wagony z FPS i powrót EIP Trójmiasto - Gliwice
Nowością na torach będzie także pociąg EIC Klimczok, zapewniający dojazd w soboty z Katowic do Gdyni, a w niedziele z Gdyni do Katowic przez Warszawę. Dodatkowo zwiększy możliwości podróży z Trójmiasta do stolicy w niedzielne popołudnia. Według zapowiedzi PKP Intercity, w składzie tego pociągu znajdą się już nowe wagony wyprodukowane przez FPS H. Cegielski.
• EIC Klimczok 4550/1 relacji Katowice (wyjazd o 5:31) – Gdynia Główna (przyjazd o 11:42) będzie jeździć w soboty od 19 marca;
• EIC Klimczok 5450/1 relacji Gdynia Główna (wyjazd o 17:04) – Katowice (przyjazd o 23:39) będzie jeździć w niedziele od 20 marca (oraz 18 kwietnia i 3 maja zamiast 17 kwietnia i 1 maja).
14 marca br. na tory wróci codzienny pociąg Express InterCity Premium (EIP) łączący Trójmiasto z Gliwicami. Zapewni on jednocześnie dodatkowe połączenie z Warszawy do Trójmiasta w popołudniowym szczycie (po godzinie 15).
• EIP 5402/3 relacji Gdynia Główna (wyjazd o 9:31) – Gliwice (przyjazd o 15:39);
• EIP 4502/3 relacji Gliwice (wyjazd o 12:32) – Gdynia Główna (przyjazd o 18:39).
Zmiany w obrębie Łodzi
Prace inwestycyjne prowadzone na Warszawskim Węźle Kolejowym oraz budowa tuneli w Gałkówku i Andrespolu pod linią kolejową pomiędzy Łodzią a stolicą oraz przekierowanie na tę trasę pociągów z odcinka Łowicz – Warszawa, wymagają zmniejszenia liczby pociągów łączących Łódź i Warszawę. Z tego względu od 13 marca br. przestaną kursować pociągi IC Łęcka (z Warszawy Wschodniej do Łodzi Fabrycznej), IC Telimena (z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Gdańskiej) oraz IC Jagna w obydwu kierunkach.
Zmiana tras
Składy TLK Pułaski relacji Kraków – Poznań – Kraków, IC Mehoffer relacji Przemyśl – Zielona Góra/Jelenia Góra oraz IC Reymont relacji Łódź – Kraków – Łódź na odcinku Kraków – Częstochowa będą jeździć alternatywną trasą przez Trzebinię, Jaworzno Szczakową, Dąbrowę Górniczą Ząbkowice, Zawiercie. Pociągi te pomiędzy Częstochową a Krakowem nie będą miały dodatkowych postojów handlowych.
Mieszkańcy Stargardu, Choszczna, Dobiegniewa, Krzyża, Wronek i Szamotuł zyskają dodatkową możliwość dojazdu m.in. do Warszawy, Poznania, Szczecina i Świnoujścia dzięki skierowaniu przez te miasta pociągu IC Mewa, łączącego stolicę i Świnoujście. Inną trasą kursować będzie także skład IC Przemyślanin, który na odcinku Wrocław – Rzepin pojedzie przez Legnicę, Głogów, Zieloną Górę. Grupa wagonów do Ustki będzie przełączana we Wrocławiu, a nie w Poznaniu, jak do tej pory.
Od 14 kwietnia na odcinku Malbork – Olsztyn trasą alternatywną przez Prabuty, Iławę i Ostródę pojadą pociągi:
• IC Żuławy relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin;
• IC Gryf relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin;
• IC Stańczyk relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin;
• TLK Biebrza relacji Gdynia – Warszawa – Gdynia;
• IC Rybak relacji Szczecin – Białystok – Szczecin;
• IC Niegocin relacji Gdynia – Giżycko – Gdynia.
Do pomijanych stacji: Elbląg, Pasłęk i Morąg dowiozą podróżnych autobusy komunikacji zastępczej.
Połączone pociągi
Pociąg IC Skarbek z Bielska-Białej do Olsztyna będzie na odcinku Bielsko-Biała – Koluszki kursował w połączeniu ze składem IC Hutnik relacji Bielsko-Biała – Gdynia.
Od 12 marca br. jeżdżące z Krakowa do Olsztyna pociągi IC Sienkiewicz oraz IC Orłowicz będą kursować na odcinku Kraków – Miechów w połączeniu z pociągami odpowiednio IC Witkacy relacji Zakopane – Gdynia oraz IC Cegielski relacji Kraków – Poznań.
Wsparcie zastępczej komunikacji autobusowej
W związku z wymianą rozjazdu w stacji Lubartów od 20 do 26 kwietnia (lub 21-26, 20-25, w zależności od konkretnego pociągu) uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa za pociągi TLK Inka i TLK Czechowicz relacji Lublin – Łuków – Lublin. W Łukowie będą one skomunikowane z pociągami łączącymi Terespol i Warszawę: IC Skaryna, IC Starzyński, IC Batory oraz IC Mickiewicz.
Pociąg TLK Zamoyski od 4 kwietnia do 8 maja (z Lublina do Hrubieszowa) i od 5 kwietnia do 9 maja (z Hrubieszowa do Lublina) będzie mieć skróconą relację do trasy Lublin – Zamość. Do pomijanych stacji dowiozą pasażerów autobusy komunikacji zastępczej. Z kolei od 9 maja do 10 czerwca (w stronę Hrubieszowa) i od 10 maja do 11 czerwca (w stronę Lublina) skład ten nie będzie kursować, a zamiast niego uruchomiona zostanie ZKA.
Pociąg IC Hetman od 4 kwietnia do 11 maja (z Wrocławia do Hrubieszowa) i od 5 kwietnia do 12 maja (z Hrubieszowa do Wrocławia), na odcinku Zamość – Hrubieszów będzie zastąpiony autobusem komunikacji zastępczej.
Autobusy zamiast pociągów ponownie do Zakopanego
ZKA wróciła od 1 marca na trasę Kraków – Zakopane – Kraków za pociągi:
• TLK Karpaty relacji Gdynia – Zakopane – Gdynia;
• TLK Małopolska relacji Gdynia – Zakopane – Gdynia;
• IC Karłowicz relacji Warszawa – Zakopane – Warszawa;
• IC Witkacy relacji Gdynia – Zakopane – Gdynia.