Znamy projekt uchwały śmieciowej

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 08.04.2019 / Komentarze
Radni zdecydują, ile złotówek od 1 czerwca mieszkańcy Szczecinka zapłacą za odbiór odpadów komunalnych

Decyzję w tej kwestii podejmie Rada Miasta na kwietniowej sesji. Jeżeli radni przegłosują zaproponowany przez burmistrza sposób naliczania opłaty śmieciowej, od czerwca mieszkańcy Szczecinka będą się rozliczać z wyprodukowanych odpadów według wskazań wodomierza.

Takie rozwiązanie jest mocno krytykowane - udzie obawiają się dużych podwyżek opłat. O wątpliwościach naszych Czytelników napisaliśmy w artykule:

http://www.miastozwizja.pl/radni-chca-dodatkowo-konsultowac-smieci

Miasto opublikowało już projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki tej opłaty oraz stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności. Oznacza to, że dodatkowych konsultacji, które chcą radni klubu PiS, nie będzie.

W projekcie uchwały czytamy m.in.:

Dokonuje się wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości zamieszkałych zgodnie, z którą opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn ilości zużytej wody z danej nieruchomości oraz stawki opłaty określonej w § 2. Ilość zużytej wody z danej nieruchomości ustalona będzie na podstawie informacji od dostawcy wody.

Ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w wysokości 5,86 zł za 1 m3 zużytej wody, jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny.

Ustala się wyższą stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 11,72 zł za 1 m3 zużytej wody, jeżeli odpady nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.

Ilość zużytej wody będąca podstawą ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi całkowite opomiarowane zużycie wody z nieruchomości za okres od 1 stycznia do 31 grudnia poprzedniego roku kalendarzowego.

W przypadku nieruchomości zamieszkałych, na których nie można określić ilości zużytej wody (brak opomiarowania, brak podłączenia do sieci wodociągowej, korzystanie zarówno z wodociągu, jak
i własnego ujęcia wody), ilość zużytej wody będąca podstawą ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi określona zostanie w oparciu o przeciętne normy zużycia wody na jednego mieszkańca w gospodarstwach domowych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody.

Pierwsza wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości nowo zamieszkałej określona zostanie w oparciu o ilość zużytej wody obliczoną na podstawie przeciętnych norm zużycia wody na jednego mieszkańca w gospodarstwach domowych, zgodnie
z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody. Po trzech miesiącach od daty zamieszkania należy złożyć nową deklarację, wykazując średniomiesięczne zużycie wody za ten okres, stanowiące podstawę do naliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi do końca bieżącego roku kalendarzowego.

W wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie uwzględnia się ilości zużytej wody na cele inne niż bytowe, odrębnie opomiarowanej tj. wody zużytej bezpowrotnie.

Uchwała wchodzi w życie dnia 1 czerwca 2019 r. i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

Uzasadnienie projektu uchwały:

Niniejszy projekt uchwały przygotowany został w związku z proponowaną zmianą metody naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Uchwałą z dnia 12 listopada 2012 roku Rada Miasta Szczecinek dokonała wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zależności od liczby osób zamieszkujących nieruchomość.

W oparciu o analizę dotychczasowych – sześcioletnich już - doświadczeń stwierdzono, że przyjęta metoda nie sprawdziła się. Najważniejszym elementem nieskuteczności obowiązującego systemu naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest brak możliwości weryfikacji danych zawartych w deklaracji. Liczbę osób zamieszkujących nieruchomość, na podstawie której ustalana jest wysokość należnej opłaty, deklaruje jej właściciel - jest ona niezależna od ilości osób zameldowanych. Mimo prowadzonej weryfikacji składanych deklaracji, niemożliwe jest udowodnienie faktycznej liczby mieszkańców w przypadku wątpliwości, co do zgodności podanych danych ze stanem rzeczywistym. Problem stanowią zwłaszcza mieszkania wynajmowane, których właściciele zgłaszają je jako niezamieszkałe i nie dokonują zmian przez lata.

Przeprowadzona analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi wykazała niepokojące zjawisko utrzymywania się dużej różnicy pomiędzy liczbą osób zameldowanych na terenie miasta, a liczbą osób zgłoszonych w deklaracjach o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Przez lata widoczny jest również spadek liczby osób zadeklarowanych przy jednoczesnym wzroście ilości odebranych odpadów komunalnych w przeliczeniu na jednego mieszkańca (wg liczby osób zgłoszonych w deklaracjach).

Najważniejsze wady obecnej metody to:

* brak możliwości zweryfikowania rzeczywistej liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość (np. osoba zameldowana często faktycznie nie zamieszkuje nieruchomości lub na odwrót),

* ustawa nie precyzuje definicji mieszkańca oraz definicji zamieszkania * trudności w udowodnieniu właściwej liczby osób, mającej być podstawą obliczenia wysokości opłaty,

* zmienna liczba osób zamieszkujących daną nieruchomość (przeprowadzki, urodzenia, zgony), powodująca obowiązek składania aktualizacji deklaracji, który często nie jest przestrzegany,

* ryzyko manipulowania danymi dotyczącymi liczby mieszkańców danej nieruchomości - zaniżanie stanu faktycznego przez właścicieli nieruchomości składających deklaracje.

Zgodnie z założeniami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, system gospodarki odpadami komunalnymi ma być systemem samofinansującym się, co oznacza, iż konieczne jest pobieranie takiej opłaty od mieszkańców, aby wystarczała ona na realizację całości zadania.

Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wpływy z opłat za gospodarowanie odpadami muszą pokrywać koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:

* odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;

* tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

* obsługi administracyjnej tego systemu,

* edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.

Rosnące koszty zagospodarowania odpadów komunalnych, wobec stałego spadku liczby osób zgłoszonych w deklaracjach, spowodowałyby coraz większe obciążanie tych mieszkańców, którzy uczciwie płacą za śmieci, gdyż konieczne byłoby podniesienie stawki opłaty.

W związku z powyższym zaistniała konieczność ponownego przeanalizowania możliwych sposobów naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach. Ustawodawca proponuje cztery metody naliczania w/w opłaty:

* w oparciu o liczbę mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, lub

* ilość zużytej wody z danej nieruchomości, lub

* powierzchnię lokalu mieszkalnego, lub

* przyjęcie jednej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego.

Mając do wyboru wyżej wymienione metody proponuje się, aby metoda ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowiła iloczyn ilości zużytej wody z danej nieruchomości oraz stawki opłaty. W wyniku przeprowadzonych analiz oceniono, że metoda ta stanowi powszechny i skuteczny sposób naliczania opłat. Metodę, która za podstawę do naliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przyjmuje powierzchnię lokalu mieszkalnego, a także wprowadzenie jednej stawki opłaty od gospodarstwa domowego, uznano za mało korzystne dla mieszkańców. Najwięcej zalet ma proponowana metoda, powiązana ze zużyciem wody na nieruchomości:

wiarygodność, łatwość i skuteczność weryfikacji - w oparciu o dane z odczytów wodomierzy ewidencjonowane przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, spółdzielnie lub wspólnoty mieszkaniowe.

Metoda odzwierciedlająca przejściowe zmiany na nieruchomości, które w obecnym systemie naliczania opłaty nie mają podstaw do uwzględnienia - zwiększone zużycie wody na nieruchomości spowodowane np. przebywaniem gości w święta, wakacje itp., które przecież przekłada się na zwiększoną ilość powstających śmieci,

Jest to szczelna metoda, która faktycznie obejmie wszystkie osoby zamieszkujące na terenie miasta i wytwarzające śmieci – w tym okresowo zamieszkałe, wynajmujące, a także przyjezdne.

Nie powoduje także konieczności składania aktualizacji deklaracji przy każdej zmianie ilości osób zamieszkałych.

Metoda ta jest najbardziej sprawiedliwa dla mieszkańców, gdyż gwarantuje największą szczelność systemu - objęcie opłatą wszystkich osób, a nie tylko ich zadeklarowanej liczby.

Przy obowiązującej w chwili obecnej metodzie obliczania wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, koszty funkcjonowania systemu ponoszą tylko ci mieszkańcy, którzy zostali zgłoszeni w złożonych deklaracjach – także za tych, którzy faktycznie mieszkają na terenie miasta i wytwarzają odpady komunalne, a nie są ujęci w naliczaniu opłaty.

W świetle powyższego podjęcie przedmiotowej uchwały jest uzasadnione - Burmistrz Miasta Daniel Rak.

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk