Archeolodzy wracają na trasę budowy obwodnicy Szczecinka

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 20.06.2016 / Komentarze
Zbadają mezolityczną osadę koło Miękowa za 61 tys. zł

Trwają prace projektowe przyszłej obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S-11. Zajmują się nimi inżynierowie z firmy Multiconsult Polska. Firma sprawuje też nadzór nad budową wschodniego obejścia naszego miasta.

O tym wydarzeniu pisaliśmy m.in. w artykule:

http://miastozwizja.pl/projektanci-obwodnicy-z-wizyta-w-szczecinku

Na trasie przyszłej obwodnicy (budowa powinna ruszyć na początku 2017 roku) pracują też geolodzy. Ich celem jest badanie gruntu. Za kilka dni zajrzą do nas również archeolodzy. To ich kolejna wizyta w Szczecinku. Specjalistyczne badania w kilkunastu miejscach 12- kilometrowej obwodnicy prowadzili już w 2015 roku.

Okazuje się, że inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowiła powtórnie przyjrzeć się tzw. "stanowisku nr 2 Turowo (dawniej Miękowo)". Drogowcy rozstrzygnęli właśnie przetarg na w/w zadanie.

Roboty poprowadzą archeolodzy z Pracowni Archeologiczno - Konserwatorskiej "Archeoplan" z Krakowa. Prace badawcze odbędą się na stanowisku o powierzchni 21 arów. Ich koszt (ruszą pod koniec czerwca br.), to ponad 61 tys. zł.

Celem robót krakowskich archeologów będzie przygotowanie terenu pod planowaną inwestycję drogową poprzez wykonanie prac ziemnych i geodezyjnych, eksplorację zabytków archeologicznych, wykonanie dokumentacji, zabezpieczenie, konserwację i przekazanie zabytków ruchomych do muzeum. Krakowscy archeolodzy będą mieli 69 dni na ich zakończenie i przedstawienie wniosków.

Jak wyjaśnia GDDKiA, badania archeologiczne przy realizacji inwestycji drogowych prowadzone są w podziale na trzy etapy. Pierwszy etap to uzupełniające archeologiczne badania rozpoznawcze – powierzchniowe i sondażowe. Wykonuje się je w celu ustalenia zasięgu, charakteru oraz klasyfikacji chronologiczno – kulturowej. Najpierw prowadzone są w muzeum, gdzie analizowane są dostępne materiały archiwalne, następnie w terenie w wybranych miejscach zdejmowana jest wierzchnia warstwa ziemi, co ma pozwolić zweryfikować zgromadzone dane oraz sprecyzować zasięg badań wykopaliskowych.
W drugim etapie prowadzone są archeologiczne badania wykopaliskowe stanowisk narażonych na całkowite zniszczenie. Prowadzone są na podstawie decyzji wydanych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków po uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Po ich zakończeniu na terenie gdzie były prowadzone mogą się rozpocząć roboty budowlane.
Ostatni etap to tzw. nadzór archeologiczny prowadzony na etapie prowadzenia prac budowlanych - ratownicze badania stanowisk archeologicznych odkrywanych poza badanymi wcześniej stanowiskami.

Tekst: Sławomir Włodarczyk

Mapa: GDDKiA