Blisko 122 mln zł za przebudowę szlaku kolejowego do Runowa

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 27.01.2017 / Komentarze
Poznańska firma "Torpol" złożyła najkorzystniejszą ofertę

Trwa procedura przetargowa na przebudowę szlaku kolejowego ze Szczecinka do Runowa Pomorskiego. Inwestor, czyli spółka PKP PLK otrzymała właśnie oferty przetargowe od przyszłych wykonawców inwestycji. Najniższą w kwocie 121,7 mln zł netto złożyła firma "Torpol" z Poznania.

Przetarg na rewitalizację linii kolejowej nr 210 na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie prowadzony jest w formule „projektuj i buduj”. Szacowany koszt inwestycji oceniono na 173 mln zł brutto. Dodatkowo inwestycja ma powstać przy współudziale środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020 w wys. 150 mln zł.
Prace przewidują m.in. wyremontowanie torów i towarzyszącej im infrastruktury kolejowej. Inwestycja będzie realizowana etapami, a jej efektem będzie m.in. umożliwienie pociągom pasażerskim kursowania na tym odcinku z prędkością do 120 km/h.

W ramach inwestycji PLK wymienią tory, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na szlaku Łubowo – Szczecinek przywrócony zostanie drugi tor, co zwiększy przepustowość i pozwoli na dodatkowe kursy pociągów. Prace obejmą także 33 obiekty inżynieryjne, m.in. 3 wiadukty i most. PLK zwiększą poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami, dzięki odnowieniu i przeglądowi 50 przejazdów kolejowo-drogowych.
Roboty budowlane mają się rozpocząć w tym roku i potrwać do 2020 roku. 

Inwestycji mocno „kibicuje” wojsko. Szlak traktowany jest przez armię, jako strategiczny. Przez Szczecinek do Jankowa Pom. (na legendarną w wojsku rampę) przejeżdżają eszelony wojskowe na poligon drawski. Ze szlaku często korzystają m.in. jednostki 16 Dywizji Zmechanizowanej w Elblągu, 2 Brygady Zmechanizowanej w Złocieńcu i 7 Brygady Obrony Wybrzeża w Słupsku. Z kolei od strony Szczecina przez Runowo do Jankowa zmierzają odziały 12 Dywizji Zmechanizowanej.

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk