Co z tą ekspresową jedenastką?

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 29.12.2016 / Komentarze
Rodzi się powoli, ale jest szansa...

O budowę drogi ekspresowej S11 polskie samorządy, także środkowopomorskie (zrzeszone są w Stowarzyszeniu Gmin, Powiatów i Województwa "Droga S11), również Szczecinek (w 2017 r. zapłacimy z tego tytułu składkę członkowską w wys. 1,1 tys. zł) walczą już od ponad 10 lat. Koncepcja jej budowy rodzi się w prawdziwych bólach, ale jak się wydaje, zmierza wreszcie do szczęśliwego finału.

Za dwa miesiące rozpocznie się budowa obwodnicy Szczecinka. Wschodnie obejście miasta będzie jednym z etapów budowy "kompletnej" ekspresowej jedenastki. Koncepcja zaprojektowania S11 z Piły do Szczecinka (początek szczecineckiej obwodnicy w Turowie) jest na etapie ogłoszenia przetargu od ponad roku.

Przed świętami Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zatwierdziło program inwestycyjny obejmujący prace przygotowawcze dla odcinka drogi S11 Koszalin – Bobolice o długości 47,7 km. Ogłoszenie przetargu na realizację koncepcji programowej dla tego odcinka planowane jest w lutym przyszłego roku, czyli wraz z początkiem robót przy szczecineckiej obwodnicy.

Co z odcinkiem Bobolice - Szczecinek (obwodnica) na razie nie wiadomo? Wiadomo natomiast, że inwestycja została wpisana do wieloletniego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 jeszcze przez poprzedni rząd. Na zadania na drodze S11 planuje się wydać gigantyczną kwotę blisko 2 mld zł.

Warto wspomnieć, że odcinek drogi S11 Koszalin – Bobolice i dalej do Szczecinka posiada uzyskaną w 2011 roku decyzję środowiskową. Planuje się, że droga rozpocznie się od węzła Koszalin Zachód (jego północna część jest obecnie budowana w ramach obwodnicy Koszalina i Sianowa), a zakończy na włączeniu w istniejącą DK nr 11 na południe od Bobolic. W ramach tego zadania przewidziana jest realizacja dwujezdniowej drogi ekspresowej wraz z całą towarzyszącą infrastrukturą.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła plany ekspresowej jedenastki od planowanego węzła „Szczecinek – strzelnica” do Koszalina. Zmian na trasie przebiegu arterii (oprócz budowy drugiej podwójnej nitki jezdni) będzie niewiele. Planowany jest m.in. węzeł „Wierzchowo”. Będą też specjalne przejścia dla dzikiej zwierzyny i nowe obiekty, m.in. mosty.  Arteria ma posiadać dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę (szerokość 2 x 7 m), będzie bezkolizyjna, a wjazd i zjazd z drogi będzie możliwy jedynie przez węzły drogowe.

Reasumując: Według planów drogowców, S-11 na odcinku Szczecinek – Koszalin ma mieć długość około 70 km. Połączenie z innymi drogami będzie możliwe przez 6 węzłów drogowych. Zaprojektowano też 10 miejsc obsługi podróżnych. Na trasie przewidziano powstanie 59 przejść i przepustów dla zwierząt, w tym 3 dużych przejść górnych o szerokości, co najmniej 50 m i estakada o długości około 550 m.  

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk

Plan: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad