Do Szczecinka przyjechała hybryda!

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 21.05.2016 / Komentarze
Mieszkańcy w ubiegłym roku mogli testować autobus elektryczny. Teraz sprawdzimy pojazd hybrydowy

W piątkowe (20.05) popołudnie na ulicach Szczecinka pojawił się kolejny autobus w ramach testów przygotowujących miejskiego przewoźnika do podjęcia decyzji odnośnie zakupu ekologicznych pojazdów. Pod koniec minionego roku pasażerowie Komunikacji Miejskiej mieli okazję sprawdzić w praktyce, jak sprawuje się autobus elektryczny firmy Solaris. Teraz mieszkańcy mogą wybrać się na przejażdżkę pojazdem hybrydowym, wyprodukowanym przez MANa.

Przez kilka najbliższych dni na trasie popularnej „jedynki” będzie kursował autobus MAN Lion’s City Hybrid. Pojazd posiada napęd hybrydowy, łączący silnik elektryczny oraz silnik spalinowy spełniający normy euro 6. Zastosowano w nim także superkondensator, który służy do magazynowania energii odzyskiwanej podczas hamowania, dzięki czemu zużywa do 30 proc. mniej oleju napędowego niż tradycyjne silniki. Autobus, który przez weekend mogą testować mieszkańcy, ma 12 metrów długości. Jednorazowo może przewieźć do 76 osób, z czego 28 może zająć miejsca siedzące.

To z pewnością nie ostatni testowy autobus w Szczecinku. Wciąż bowiem trwają rozważania nad rodzajem pojazdów, które docelowo zasilą tabor przewoźnika. Póki co jednak priorytetem jest uzyskanie dofinansowania na ich zakup.

- Przygotowujemy się do konkursu w Regionalnym Programie Operacyjnym, w ramach którego będziemy mogli starać się o dofinansowanie do ekologicznego transportu miejskiego. Rzeczywiście rozpatrywany jest zakup autobusów elektrycznych. Tym sposobem, jeżeli uda nam się otrzymać dofinansowanie, większość naszego taboru, bo 10 autobusów, to będą pojazdy elektryczne – powiedział burmistrz Jerzy Hardie-Douglas podczas ostatniej sesji Rady Miasta. - Zdania są różne na temat tego, czy autobusy te powinny być hybrydowe, czy powinien być to diesel euro 6, czy autobusy elektryczne. Optujemy za elektrycznymi. Najważniejszym czynnikiem jest to, że wybór elektrycznego autobusu powoduje znaczne obniżenie kosztów eksploatacyjnych, co pozwoli nam obniżyć koszty związane z działalnością KM.

- Ważną kwestią jest to, ile kilometrów autobus może przejechać na jednym ładowaniu. Różne firmy podają różne dane, dlatego my to sprawdzamy w praktyce, ponieważ np. to, co podaje Solaris nie do końca pokrywa się z tym, jak ta eksploatacja wyglądała podczas testów. Użytkowanie autobusów elektrycznych będzie się opłacało wówczas, gdy na jednym ładowaniu akumulatora będzie można przejechać ok. 200 km. Dzisiaj tego typu dystans można uzyskać, kupując autobusy chińskie. Mimo że nam chińszczyzna źle się kojarzy, to akurat jeśli chodzi o autobusy elektryczne, Chińczycy mają największe doświadczenie na świecie.

Przypomnijmy, że dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego na zakupu dziesięciu ekologicznych autobusów, a tym samym wymiana znacznej części miejskiego taboru, będzie najpewniej utrzymane na poziomie 85 proc. Według szacunków w przypadku otrzymania wspomnianego dofinansowania, do Szczecinka trafi ok. 18 mln zł. Pozostałe 15 proc. kosztów zakupu pojazdów pochodzić będzie ze środków własnych, które zostaną zagwarantowane w przyszłorocznym budżecie.

Tekst, zdjęcie: Marzena Góra