Drogą S11 ze Szczecinka nad Bałtyk. Kiedy?

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 04.11.2016 / Komentarze
Drogowcy rozpoczną budowę odcinka Koszalin - Bobolice w 2020 roku

O budowę drogi ekspresowej S11 na odcinku z Koszalina przez Szczecinek na południe kraju, środkowopomorskie samorządy walczą od dobrych kilku lat. Na razie z powodzeniem, choć nie do końca.

Rząd obiecuje, że za ekspresową jedenastkę na odcinku Koszalin - Szczecinek weźmie się 2020 roku. Ale na razie tylko za jej pierwszy etap, czyli z Koszalina do Bobolic. 

Budowa drogi S11 na odcinku węzeł Koszalin Zachód do węzła Bobolice o długości 47,7 km została wpisana do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).

- Będziemy konsekwentnie dążyć do realizacji kluczowych dla województwa zachodniopomorskiego inwestycji infrastrukturalnych, w tym ekspresowego połączenia Koszalina z Wielkopolską – powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit podczas wczorajszego briefingu prasowego w Koszalinie.

Wiceminister podpisał też decyzję o kontynuacji prac przygotowawczych do budowy drogi ekspresowej S11 Koszalin – Szczecinek na odcinku Koszalin - Bobolice.

Zadanie, jak większość tego typu inwestycji drogowych, ma być realizowane w systemie projektuj i wybuduj. Koszt niemały, bo około 1,2 mld zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza ogłosić przetarg na to zadanie w 2018 roku. Z kolei budowę planuje rozpocząć w 2020 roku.

Co dalej, czyli z odcinkiem z Bobolic do Szczecinka - do początku szczecineckiej obwodnicy (ma być gotowa wiosną 2019 roku). Na razie drogowcy milczą. Oznacza to, że rozpoczęcia budowy możemy się spodziewać dopiero po zakończeniu inwestycji na odcinku Koszalin - Bobolice, czyli po 2025 roku. Odległy to czas.   

Dla pocieszenia kierowców dodajmy, że na całym fragmencie ekspresowej jedenastki z Koszalina do Bobolic, liczącego około 70 km, przewiedziano drogę dwujezdniową z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod trzeci pas. Jezdnie mają mieć po 7 m szerokości.
GDDKiA udostępniła projekt "jedenastki” klasy S od ronda „Szczecinek – strzelnica” do Koszalina. Zmian na trasie przebiegu arterii (oprócz budowy drugiej podwójnej nitki jezdni) będzie niewiele. Planowany jest m.in. węzeł „Wierzchowo”. Będą też specjalne przejścia dla dzikiej zwierzyny i nowe obiekty, m.in. mosty.

Droga S11 (Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie wydała decyzję środowiskową na inwestycję pod koniec 2011 roku – dop. red.) ma posiadać dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę (docelowo po trzy pasy ruchu w każdą stronę), będzie bezkolizyjna, a wjazd i zjazd z drogi będzie możliwy jedynie przez węzły drogowe.  Połączenie z innymi drogami będzie możliwe przez 6 węzłów drogowych. Zaprojektowano też 10 miejsc obsługi podróżnych. Na trasie powstanie m.in. 59 przejść i przepustów dla zwierząt.

Poza budową drogi ekspresowej, w zakres przedsięwzięcia będzie wchodzić ponadto przebudowa odcinków istniejących dróg krzyżujących się z trasą główną oraz przebudowa kolidujących z nią sieci infrastrukturalnych nadziemnych i podziemnych.

Podstawowe parametry techniczne:

- klasa drogi: S (droga ekspresowa)
- prędkość projektowa: 100 km/h
- szerokości jezdni głównych: 2 x 7 m
- szerokości pasów awaryjnych: 2 x 2,50 m
- szerokości poboczy gruntowych: 2 x 1,25 m
- szerokość pasa dzielącego: 12 m (w tym rezerwa 7 m na trzecie pasy ruchu)
- obiekty inżynierskie: wiadukty, mosty, przejazdy gospodarcze, przejścia dla zwierząt dużych, średnich, małych i płazów, przepusty.

Droga ekspresowa S11 poprowadzi od Koszalina do Pyrzowic na Śląsku przez województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, opolskie i śląskie. Na całej długości będzie miała długość 550 km. W ciągu jej przebiegu znajdują się m.in. obwodnice Koszalina, Szczecinka i Piły.

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk