Ile z samorządowych kas biorą szczecineckie media

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 10.03.2020 / Komentarze
Sprawdziliśmy, jak w naszym mieście wygląda kwestia finansowania portali, wydawnictw i lokalnych telewizji

Z tego, że niektóre lokalne media w jakimś stopniu utrzymywane są m.in. z pieniędzy pochodzących z ratusza oraz powiatu, zdaje sobie sprawę niemal każdy. Jednak mało kto wie, jakie kwoty zasilają regularnie kasy tutejszych wydawnictw. O ile szczecineckie spółki i urzędy są przez wielu regularnie i skrupulatnie rozliczane ze swoich wydatków, o tyle zazwyczaj na próżno szukać publikowanych informacji odnośnie tego, ile wydają one na współpracę z mediami.

My od kilku lat publikujemy taką analizę. Nie inaczej jest i tym razem. Kompletując dane do poniższego artykułu, zwróciliśmy się do Urzędu Miasta oraz Starostwa Powiatowego z prośbą o udostępnienie informacji na temat tego, na jakie kwoty opiewały faktury za usługi wykonywane na ich rzecz przez lokalne media w minionym roku. Przygotowując zestawienie uwzględniliśmy te usługi oraz ich łączny koszt, które zostały wykonane przez poszczególne portale, wydawnictwa i lokalne telewizje na zlecenie wyżej wymienionych podmiotów w 2019 roku.

Najlepiej na rodzimym rynku medialnym radzi sobie - znajdując się na szczycie listy - „TV Gawex”, która w minionym roku wykonała usługi dla wspomnianych urzędów na łączną kwotę 217 424 zł. Sporo dalej, na drugim miejscu jest „TV Zachód”, otrzymując 124 483 zł. Pierwszą trójkę zamyka portal iszczecinek.pl oraz skupione wokół niego DronMedia i Puls Regionu, który wykonał usługi na rzecz w/w na łączną sumę 54 724 zł.

Kolejne medium, które w 2019 roku wystawiło faktury na łączną kwotę 36 000 zł to „Temat Szczecinecki”. Znacznie mniej, bo zaledwie 615 zł zarobiła Polska Press Sp. z o.o., wydawca m.in. Głosu Koszalińskiego. Portal miastozwizja.pl oraz miesięcznik „Dzień Dobry Szczecinek” znalazły się poza tym zestawieniem, ponieważ w minionym roku również nie otrzymały żadnych środków pochodzących z kas szczecineckich urzędów, a tym samym kwota ta wynosi 0 zł.

Przyjrzyjmy się nieco bliżej środkom, jakie (i skąd) w minionym roku wpłynęły do mediów.

„TV Gawex” w ramach współpracy z Urzędem Miasta oraz z budżetu Głównego Specjalisty ds. Promocji i Kontaktów z Mediami UM otrzymała za realizację zleceń 157 154 zł (w 2018 r. - 160 884 zł). Z kolei na rzecz Starostwa Powiatowego w 2019 r. wykonywała usługi na łączną kwotę 60 270 zł (2018 r. - 52 880 zł).

Z kolei „TV Zachód” z budżetu Głównego Specjalisty ds. Promocji i Kontaktów z Mediami UM otrzymała 124 483 zł (2018 r. - 80 500 zł), natomiast za usługi realizowane na rzecz starostwa lokalna TV, podobnie jak w minionym roku, zarobiła 79 483 zł (2018 r. - 40 000 zł).

Pierwszą trójkę zamykają media skupione wokół portalu iszczecinek.pl, który z Urzędu Miasta otrzymał 34 424 zł (2018 r. - 24 000 zł). W minionym roku wykonał on także usługi m.in. na rzecz Starostwa Powiatowego o łącznej wartości 20 300 (2018 r. - 18 450 zł).

Na kolejnym miejscu w kwestii wysokości zarobków szczecineckich mediów pochodzących z samorządowych kas znalazł się „Temat Szczecinecki”. Podobnie jak rok wcześniej wykonał on usługi na rzecz Starostwa Powiatowego na kwotę 36 000 zł. Dodajmy, że od 2018 roku medium to nie otrzymuje zleceń z Urzędu Miasta, z powodu zbyt wysokich stawek zaproponowanych miastu przez redakcję za publikację materiałów. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule Ile kosztuje dziennikarska „przychylność”?.

Na kolejnym miejscu znalazł się Głos Koszaliński, który w ramach współpracy z Urzędem Miasta otrzymał 615 zł. W minionym roku nie otrzymał on zleceń ze Starostwa Powiatowego.

Tekst: Marzena Góra
Foto: Sławomir Włodarczyk