„Kreatywny ninja” po letniej przerwie wrócił do szkół

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 20.12.2019 / Komentarze
W drugiej edycji tego edukacyjnego programu wzięło udział 320 uczniów

W drugim semestrze minionego roku szkolnego uczniowie ósmych klas szkół podstawowych mieli możliwość uczestniczenia w nowym programie edukacyjnym, rozwijającym ich zdolności logicznego myślenia. „Kreatywny ninja” to cykl zajęć dodatkowych dla uczniów szkół podstawowych, w trakcie których wśród dzieci i młodzieży są rozwijane umiejętności kreatywnego myślenia i tworzenia nieszablonowych, innowacyjnych pomysłów i rozwiązań.

Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego do szkół ponownie zawitał „Kreatywny Ninja”. Zajęcia odbywały się w październiku oraz w listopadzie, a do udziału w spotkaniach zaproszeni zostali uczniowie ostatnich klas szkół podstawowych. Udział w nich wzięło łącznie 320 młodych osób. Po przeprowadzeniu pierwszej pilotażowej edycji projekt ten zebrał znakomite recenzje, dlatego też zdecydowano o rozszerzeniu jego formuły z dwóch do trzech godzin lekcyjnych.

– Pierwsza edycja tego programu, przeprowadzona w maju bieżącego roku, spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem, zarówno ze strony dyrektorów szkół, jak i samych uczniów. Zdecydowaliśmy się więc na kontynuację tego projektu także w tym roku szkolnym – mówi burmistrz Daniel Rak. - Z przeprowadzonych wśród uczestników ankiet wynika, że aż 90% z nich  jest zadowolonych z zajęć i chciałaby w nich  ponownie uczestniczyć. To  bardzo dobrze rokuje dla tego projektu. Cieszymy się, że możemy naszym dzieciom zapewnić taką edukację, bo jak wiadomo z badań rynku pracy, kreatywność, umiejętność współpracy w grupie   i  kompetencje cyfrowe, są  dziś najbardziej  pożądane przez pracodawców.

Program spotkań został przygotowany i przeprowadzony przez Monikę Dołębską trenerkę kreatywnego myślenia i zarazem specjalistkę ds. wdrażania innowacji i projektów Design Thinking – myślenia projektowego w Collegium da Vinci w Poznaniu. Projekt powstał we współpracy z Samorządową Agencją Promocji i Kultury oraz Miejską Jednostką Obsługi Oświaty pod patronatem burmistrza Daniela Raka.

– Szczecineccy uczniowie są otwarci na uczenie się nowych rzeczy i ciekawi świata. Chętnie uczestniczą w zajęciach i  zdobywają nowe kompetencje, a praca z nimi to przyjemność – mówi Monika Dołębska. - Podczas zajęć pracowaliśmy nad wieloma różnymi obszarami z zakresu kreatywnego myślenia i myślenia w ogóle. Dziś dzieci w szkole przyswajają duże porcje informacji, ale nie zawsze jest czas na to, aby uczyć się jak z tą informacją pracować, jak jej używać w praktyce. Dlatego podczas tych zajęć skupiamy się na aspektach praktycznych, uczymy się jak segregować informacje, jak je zapamiętywać, jak tworzyć mapy myśli, czy też hipotezy wyprzedzające to, co wiemy na dzień dzisiejszy, bo właśnie z hipotez tworzy się postęp i to młodzież bardzo interesuje.

Podczas lekcji uczniowie dowiedzieli się co to znaczy „być kreatywny” i jak rozwijać swój twórczy potencjał. Poznali proste i praktyczne narzędzia, pozwalające poszerzać pole widzenia i tworzyć duże ilości nowych rozwiązań. Uczestnicy spotkań dowiedzieli się również czym jest percepcje i jak nią sterować. Ważną częścią tych zajęć  było także  poznanie zasad pracy kreatywnej w grupie, a także dobra zabawa. - Kreatywność to nie tylko, jak się niektórym wydaje umiejętności artystyczne. To przede wszystkim  nieszablonowy sposób myślenia i działania. A co więcej, to umiejętność, którą można i trzeba doskonalić. To właśnie starałam się przekazać uczniom podczas tych zajęć – dodaje trener kreatywności Monika Dołębska. 

Opracowanie: Marzena Góra

Foto: Monika Dołębska