Linia kolejowa nr 210 idzie do liftingu

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 08.11.2016 / Komentarze
150 mln zł dla wygody pasażerów i… wojska

Strategiczna, nie tylko dla ruchu pasażerskiego, ale też dla wojska, linia kolejowa nr 210 na odcinku Szczecinek - Runowo Pomorskie od lat popada w coraz większą ruinę. Pociągi ze Szczecinka do Szczecina jeżdżą wolno (podróż trwa blisko 3 godziny), a pasażerowie skarżą się, że niemiłosiernie "trzęsie". To się ma wkrótce zmienić. Właśnie udostępniono 150 mln zł na jej modernizację.

- Środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020 pozwolą m.in. na wyremontowanie torów i towarzyszącej im infrastruktury kolejowej - mówi "Miastu z Wizją" Gabriela Wiatr, rzecznik prasowy Marszałka Województwa.

- Warto przypomnieć, że techniczne przygotowanie inwestycji łączącej Pomorze Zachodnie z Pomorzem, umożliwiły środki z poprzedniej perspektywy unijnej.

- To jeden z newralgicznych odcinków sieci kolejowej w regionie, do którego modernizacji przygotowywaliśmy się od kilku lat. Inwestycja pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa, szybkości i komfortu podróży ze stolicy regionu do Szczecinka, a właściwie aż do sąsiadującego z nami Województwa Pomorskiego. Na tę inwestycję czekają m.in. mieszkańcy Drawska Pomorskiego, Złocieńca czy Czaplinka - powiedział Marszałek Olgierd Geblewicz.

- Prowadzone już w poprzednich latach prace zostały tak ukierunkowane, by środki dostępne w obecnej perspektywie pozwoliły na modernizację linii kolejowej nr 210 z Runowa Pomorskiego do Szczecinka - dodaje G. wiatr. - Inwestycja będzie realizowana etapami, a jej efektem będzie m.in. umożliwienie pociągom pasażerskim kursowania z prędkością do 120 km/h. Oprócz znaczenia dla mieszkańców regionu, linia kolejowa nr 210 to również ważny szlak transportowy dla Polskiego Wojska ćwiczącego na poligonie w Drawsku Pomorskim.

- Na początku 2015 roku spółka PKP PLK S.A. otrzymała 1 125 000 zł dotacji z RPO WZ 2007-2013 na opracowanie dokumentacji niezbędnej dla rozpoczęcia inwestycji.

Najwyższy czas, by taki stan rzeczy zmienić. Tym bardziej, że dziś pociągi na odcinku ze Szczecinka do Runowa - po szlaku do stolicy województwa - jeżdżą zaledwie nieco ponad pół godziny szybciej niż w…1914 roku.

Zajrzeliśmy do rozkładu jazdy pociągów pasażerskich kursujących 102 lata temu na szlaku Neustettin – Ruhnow (wówczas linia kolejowa nr 111j). W Święto Pracy 1 maja 1914 roku pasażerski skład wyjeżdżający ze Szczecinka o godz. 9.37 docierał do celu podróży - do Runowa o godz. 11.52. Pokonywał, więc trasę 88 km w ciągu 2 godzin i 15 minut.

Minęło ponad 100 lat i najnowsze "dziecko" zachodniopomorskiej kolei "internetowy" szynobus SA136 obsługujący trasę ze Szczecinka do Szczecina (wyjazd ze szczecineckiego dworca o godz. 4.43) po 1 godzinie i 34 minutach podróży wjeżdża na peron kolejowy w Runowie Pomorskim. To dokładnie i zaledwie o 41 minut szybciej niż w 1914 roku.

Stacje pośrednie? Obecnie do Łubowa jedziemy 24 minuty. Sto lat wcześniej – 37 minut. Do Czaplinka - 36 min. (w 1914 r. - 54 min.), do Złocieńca – 52 min. (1.20 godz.), a do Drawska Pomorskiego – 1.09 godz. W 1914 roku parowy wehikuł kursujący po torach pokonywał ten odcinek w 1.41 godz.

Jak się dowiedzieliśmy w Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, spółka już zaplanowała harmonogram robót. Modernizacja "210" będzie wykonywana etapami. W pierwszej kolejności zostanie przeprowadzony remont torów na szlakach Szczecinek - Czaplinek oraz Złocieniec - Runowo Pomorskie. Rozpoczęcie prac projektowych i budowlanych przewidziane jest w połowie 2017 roku.

Zakres realizacji projektu ma obejmować, m.in.: całkowitą wymianę nawierzchni toru nr 1 na całej długości rewitalizowanego odcinka oraz toru nr 2 na odcinku Szczecinek – Drawsko Pomorskie (dzięki czemu przywrócony zostanie ruch dwutorowy na odcinku Szczecinek – Łubowo), przebudowę przejazdów kolejowych w zakresie urządzeń zabezpieczenia ruchu, nawierzchni i oświetlania, przebudowę peronów wraz z elementami małej architektury, budowę systemu zapewnienia łączności systemów srk (łączność radiowa lub przewodowa).
Kolejarze zapewniają, że dzięki unowocześnieniu szlaku pociągi pasażerskie ze Szczecinka do Runowa będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h.

Samorządowej inwestycji mocno „kibicuje” wojsko. Szlak traktowany jest przez armię, jako strategiczny. Przez Szczecinek do Jankowa Pom. (na legendarną w wojsku rampę) przejeżdżają eszelony wojskowe na poligon drawski. Ze szlaku często korzystają m.in. jednostki 16 Dywizji Zmechanizowanej w Elblągu, 2 Brygady Zmechanizowanej w Złocieńcu i 7 Brygady Obrony Wybrzeża w Słupsku. Z kolei od strony Szczecina przez Runowo do Jankowa zmierzają odziały 12 Dywizji Zmechanizowanej.

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk

Na zdjęciach: Linia 210 Szczecinek - Runowo w okolicy wiaduktu kolejowego nad DK 20