Blisko 122 mln zł za przebudowę szlaku kolejowego do Runowa
- Aktualności

Trwa procedura przetargowa na przebudowę szlaku kolejowego ze Szczecinka do Runowa Pomorskiego. Inwestor, czyli spółka PKP PLK otrzymała właśnie oferty przetargowe od przyszłych wykonawców inwestycji. Najniższą w kwocie 121,7 mln zł netto złożyła firma "Torpol" z Poznania.
Przetarg na rewitalizację linii kolejowej nr 210 na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie prowadzony jest w formule „projektuj i buduj”. Szacowany koszt inwestycji oceniono na 173 mln zł brutto. Dodatkowo inwestycja ma powstać przy współudziale środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020 w wys. 150 mln zł.
Prace przewidują m.in. wyremontowanie torów i towarzyszącej im infrastruktury kolejowej. Inwestycja będzie realizowana etapami, a jej efektem będzie m.in. umożliwienie pociągom pasażerskim kursowania na tym odcinku z prędkością do 120 km/h.
W ramach inwestycji PLK wymienią tory, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na szlaku Łubowo – Szczecinek przywrócony zostanie drugi tor, co zwiększy przepustowość i pozwoli na dodatkowe kursy pociągów. Prace obejmą także 33 obiekty inżynieryjne, m.in. 3 wiadukty i most. PLK zwiększą poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami, dzięki odnowieniu i przeglądowi 50 przejazdów kolejowo-drogowych.
Roboty budowlane mają się rozpocząć w tym roku i potrwać do 2020 roku.
Inwestycji mocno „kibicuje” wojsko. Szlak traktowany jest przez armię, jako strategiczny. Przez Szczecinek do Jankowa Pom. (na legendarną w wojsku rampę) przejeżdżają eszelony wojskowe na poligon drawski. Ze szlaku często korzystają m.in. jednostki 16 Dywizji Zmechanizowanej w Elblągu, 2 Brygady Zmechanizowanej w Złocieńcu i 7 Brygady Obrony Wybrzeża w Słupsku. Z kolei od strony Szczecina przez Runowo do Jankowa zmierzają odziały 12 Dywizji Zmechanizowanej.
Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk