Rewolucja w szczecineckim transporcie publicznym stała się faktem

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 18.03.2017 / Komentarze
Umowa Została podpisana. Dziś do Szczecinka trafiło blisko 20 mln zł na autobusy elektryczne i sieć wypożyczalni rowerów

17 marca 2017 r. to ważna data dla Szczecinka oraz Komunikacji Miejskiej, rozpoczynająca kolejny etap rewolucji w transporcie publicznym nad Trzesieckiem. Tego dnia gościliśmy Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza, który „przywiózł” do Szczecinka blisko 20 mln zł, które przeznaczone zostaną na zakup dziesięciu elektrycznych autobusów oraz utworzenie w naszym mieście sieci wypożyczalni rowerów. Przed południem w ratuszu miało miejsce oficjalne podpisanie umowy na dofinansowanie obu przedsięwzięć. W spotkaniu wzięli udział także burmistrz Jerzy Hardie-Douglas, radny Sejmiku Woj. Zachodniopomorskiego Adam Wyszomirski, prezes Komunikacji Miejskiej Tomasz Merk oraz Janina Wawrzyniak, przewodnicząca Rady Nadzorczej KM.

- Oba te projekty w mojej ocenie zrewolucjonizują Komunikację Miejską w Szczecinku, a z punktu widzenia Województwa Zachodniopomorskiego będą stanowiły powód do dumy i przykład do naśladowania – przyznał marszałek Olgierd Geblewicz. – Szczecinek, po realizacji tych projektów, będzie jawił się – jeśli chodzi o rozwiązania transportowe - jako najbardziej proekologiczne miasto nie tylko na Pomorzu Zachodnim, ale wydaje się że również w całej Polsce. W każdym razie na pewno będzie jednym z liderów ekologii w tym zakresie. Z tego tez powodu, ze burmistrz oraz spółka zdecydowały się na postawienie w 100 proc. na transport elektryczny, który jest przyszłością transportu publicznego. Wciąż jeszcze w Polsce wiele samorządów podchodzi do tego z pewnymi obawami, bo jest to nowość i wymaga to rewolucji nie tylko infrastrukturalnej, ale przede wszystkim wymaga rewolucji w myśleniu.

- Znając ten projekt od pewnego czasu, przyglądam mu się z bardzo dużym zainteresowaniem. Wiedziałem, ze to będzie wyzwanie zarówno dla samego miasta, ale i dla nas, ponieważ jest to jedno z najwyższych dofinansowań jeżeli chodzi o ogłoszony przez nas właśnie konkurs. Chcieliśmy dać szanse miastu, ale również sobie, żeby zobaczyć, jak może wyglądać w pełni zelektryfikowany transport w mieście. Z duża niecierpliwością będziemy czekali na realizację tego projektu. Cieszę się, że udało się zrealizować również mniejszy projekt pod względem finansowym, ale także atrakcyjny dla mieszkańców, czyli dofinansowania wypożyczalni rowerów miejskich. Coraz bardziej widzimy to, jak wiele osób chce się przesiąść na rower i dzięki temu, że z jednej strony nastąpi rozwój ścieżek rowerowych, a z drugiej strony powstaną te wypożyczalnie, to głęboko wierzę w to, ze pod względem rozwoju transportu publicznego Szczecinek będzie absolutnym liderem w całej Polsce – dodał Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego.

Szczecinek otrzymał dofinansowanie zarówno na zakup 10 autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania, jak i na sieć wypożyczalni rowerów, które zostaną zlokalizowane przy przystankach autobusowych. Cały projekt dotyczący zakupu autobusów elektrycznych opiewa na kwotę 25 mln 346 tys. 610 zł. Z tego 20 mln 607 tys. są to tzw. wydatki kwalifikowane. Od tej sumy miasto mogło starać się o dofinansowanie projektu na poziomie 85 proc. I takie właśnie dofinansowanie otrzymamy, czyli 17 mln 515 tys. 950 zł. Na przedsięwzięcie związane ze stworzeniem sieci wypożyczalni rowerów również otrzymamy wsparcie w wysokości 85 proc. Cały projekt opiewa na kwotę 2 mln 649 tys. 420 zł, z czego ponad 1 mln 830 tys. 900 zł pochodzić będzie z dofinansowania.

Podczas krótkiej uroczystości głos zabrał także m.in. burmistrz Jerzy Hardie-Douglas: - Nie ukrywam, ze aplikując o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych liczyliśmy na to, że otrzymamy te pieniądze. To dofinansowanie na poziomie 85 proc. jest niezwykle korzystne. To wszystko się łączy w jedną całość w tym okresie programowania w Szczecinku, ponieważ planowane inwestycje obejmą i ścieżki rowerowe, i nowe wiaty przystankowe, i cała sieć ponad 20 wypożyczalni rowerów przy przystankach. Jeżeli wszystko pójdzie po naszej myśli, to nowym, elektrycznymi autobusami będziemy jeździli od I kwartału przyszłego roku. Natomiast liderem w Polsce będziemy na 100 proc., kiedy wybudujemy farmę fotowoltaiczną, która służyłaby ładowaniu akumulatorów w tych autobusach.

Docelowo każdy z autobusów będzie mógł dziennie przejechać co najmniej 170 km. Będą one zasilane prądem, a cała instalacja będzie wyposażona w miejsca dokujące, gdzie pojazdy te będą doładowywane. Każdy pojazd będzie miał długość 12 metrów i będzie mógł pomieścić jednorazowo minimum 70 osób. Dodatkowo zostaną one wyposażone w GPS, dzięki czemu pasażerowie oczekujący na przyjazd, będą mogli śledzić ilość minut pozostałych do momentu pojawienia się autobusu na przystanku. Pasażerowie korzystający z usług Komunikacji Miejskiej doczekają się także możliwości zakupu biletu w biletomatach, które także mają pojawić się w nowych pojazdach. W każdym autobusie będzie również wyświetlane tzw. metro, czyli informacja o tym, gdzie w danej chwili się znajdujemy oraz na jakich kolejnych przystankach zatrzyma się pojazd. Z kolei jeżeli chodzi o wypożyczalnie rowerów, to ma powstać ich 24, a w różnych lokalizacjach ma być rozmieszczonych 150 miejskich jednośladów.

Tekst, foto: Marzena Góra