Raport z wielkiej budowy cz. 16
- Tv
- Aktualności
Trwa budowa wschodniego obejścia miasta w ciągu drogi ekspresowej S11. Na bieżąco monitorujemy działania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wiadomości dotyczące postępu prac na 12-km szlaku przyszłej szczecineckiej obwodnicy możecie przeczytać w naszych cyklicznych artykułach: "Raport z wielkiej budowy".
Zakres prac z tygodnia na tydzień jest coraz większy. Prowadzone są one już na całej długości przyszłej obwodnicy - na odcinku od ul. Bugno do drogi krajowej DK 11.
Nie ma się, zatem co dziwić, że zaawansowanie finansowe Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rośnie niemal z dnia na dzień. Na koniec listopada 2017 roku budowa szczecineckiej obwodnicy przerobiła kwotę blisko 60 mln zł. Jak poinformowali drogowcy to 22,71 proc. kwoty kontraktowej.
Część z tych pieniędzy trafia do szczecineckich firm - podwykonawców generalnego wykonawcy budowy obwodnicy - konsorcjum firm Eurovia Polska - Warbud. Na liście płac znajdują się m.in. firmy: Elektromark, Dalbet, KPPD, MEC, Znak Pol, ZUT Jan Bańkiewicz, INŻBET, czy Ar Gips.
Jak poinformowała GDDKiA, drogowcy prowadzą głównie prace ziemne - wykopy, budują nasypy, prowadzą osuszanie warstw i wymianę gruntów. Prace do łatwych nie należą, głównie z uwagi na intensywne opady deszczu, a ostatnio śniegu. Jakby tego było mało, poziom wody szczecineckich jezior Trzesiecka i Wielimia podniósł się o około 20-30 cm. To samo dotyczy rzeki Nizicy, która przecina przyszłą obwodnicę w pobliżu mostu kolejowego.
Eurovia rozpoczęła już budowę nowego wiaduktu na ulicy Bugno. Pisaliśmy o tym w artykule:
https://miastozwizja.pl/rozpoczeli-budowe-wiaduktu
W ramach robót mostowych na obiekcie K2 (stacja PKP Szczecinek Chyże) wykonywano wymianę gruntu, na obiekcie M3 (most nad Niezdobną) zbrojenie i deskowanie fundamentu, próbne obciążenia, betonowanie podkładów betonowych i ławy fundamentowej, na obiekcie WD4A (przejazd kolejowy przy ul. Słupskiej) przeprowadzano roboty palowe, na obiekcie WD-5 (za cmentarzem) wykonywano zbrojenie i deskowanie korpusów, na obiektach WD-6 i WD7 (wiadukty nad torami kolejowymi szlaków Szczecinek - Słupsk i Szczecinek - Chojnice) wykonywano zbrojenie i deskowanie korpusów, a na obiekcie WD10 (wiadukt nad ul. Leśną) wykonywano zbrojenie i deskowanie przyczółka.
To nie wszystko. Budowa obwodnicy wymaga także prowadzenia prac tzw. branżowych, czyli m.in.: przebudowę sieci elektroenergetycznych, sieci CO, wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, gazowej oraz przebudowę i budowę sieci deszczowej.
W związku z wielką budową występują utrudnienia dla mieszkańców Szczecinka i nie tylko. Droga na Bugno jest zamknięta i trzeba korzystać z objazdu (znajduje się w fatalnym stanie technicznym) i przejścia przez tory. Do tego nasila się ruch ciężkich pojazdów ulicami miasta, szczególnie Narutowicza, 1 Maja, Słupską i Kaszubską.
Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk
Video: GDDKiA – Wizualizacja obiektu WD-4, czyli węzła drogowego „Szczecinek Śródmieście” na ul. Słupskiej/Rybackiej w sąsiedztwie przejazdu kolejowego szlaku Szczecinek – Białogard”.