Raport z wielkiej budowy - cz. 6
- Tv
- Aktualności
Na plac budowy obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11 zaglądamy przynajmniej dwa razy w miesiącu. Tym razem uczyniliśmy to przed minionym weekendem.
Intensywne prace ziemne prowadzone są na terenie, gdzie zlokalizowany zostanie węzeł drogowy "Szczecinek Śródmieście". Pracownicy firm realizujących inwestycję oraz podwykonawcy prowadzą roboty również w innych miejscach wielkiej budowy, m.in. wzdłuż torów na szlaku kolejowym Szczecinek - Białogard, na odcinku od wiaduktu w ciągu drogi prowadzącej na Bugno, koło stacji Szczecinek Chyże, do ulicy Słupskiej.
Jak nam powiedział rzecznik prasowy szczecińskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Mateusz Grzeszczuk, realizowane obecnie prace obejmują również przygotowania do robót palowych, budowę dróg technologicznych oraz platform roboczych, co ma miejsce na wiaduktach WD-6 i WD-7 (na przecięciu obwodnicy z torowiskiem na szlaku kolejowym: Szczecinek - Słupsk i Szczecinek - Chojnice) oraz moście M8 (pomiędzy ul. Leśną a Miękowem).
GDDKiA poinformowała, że w ostatnim czasie trwały również prace przygotowawcze i porządkowe związane z usunięciem gałęzi i pni po ścince drzew i krzewów. Prowadzony był transport materiałów sypkich na plac składowy - węzeł Szczecinek Śródmieście . Usunięto warstwę humusu na szlaku obwodnicy. Prowadzono też roboty związane z usuwaniem kolizji, m.in. energetycznych oraz wykonano drogę technologiczną od ul. Leśnej do pobliskiego obiektu E-11.
To nie wszystko. W czerwcu trwały prace przygotowawcze do robót palowych i wzmocnienia podłoża na obiekcie E-11. Zorganizowano zaplecze przy obiekcie M8 oraz E-11. W obrębie obiektu WD-4 (przy ul. Słupskiej) budowano kanalizację deszczową.
- Zakres realizowanych robót będzie cały czas rozszerzany - podkreśla M. Grzeszczuk.
Budowa obwodnicy to nie tylko prace ziemne, ale również szereg innych. M.in. trwa proces zatwierdzania dokumentacji wykonawczej do realizacji. Składane są wnioski o zatwierdzenie Programów Zapewnienia Jakości, zatwierdzenia materiałów i innych dokumentów wykonawcy. Projekt Docelowej Organizacji Ruchu jest obecnie opiniowany przez władze lokalne, natomiast poszczególne Projekty Tymczasowej Organizacji Ruchu przedstawiane są do zaopiniowania przez Inżyniera Kontraktu. Do akceptacji Inżyniera Kontraktu został złożony również Projekt Konstrukcji Nawierzchni. Zamawiający uzgodnił i zatwierdził Koncepcję Systemu Zarządzania Ruchem. Zatwierdzonych do realizacji jest ok. 75 proc. Specyfikacji Technicznych. Wykonawca jest w trakcie wprowadzania uzgodnionych zmian do Planu Robót Urzymaniowych i Planu Działań Ratowniczych.
Warto dodać, że zaawansowanie finansowe inwestycji (dane na koniec maja br.) wynosiło ponad 13 mln zł, co stanowi 5 proc. kwoty kontraktowej.
Jak już kilkakrotnie pisaliśmy, budowa obwodnicy Szczecinka daje wymierne korzyści dla rodzimych przedsiębiorców. Na liście podwykonawców figurują m.in.: "ELEKTROMARK" Marek Kuberski (kompleksowe wykonanie robót związanych z wykonaniem tymczasowych przyłączy elektroenergetycznych dla placów budów poszczególnych obiektów), DALBET (kompleksowe wykonanie robót związanych z wykonaniem stabilnych platform roboczych i dróg technologicznych) czy AR-GIPS (wyprodukowanie i dostarczenie betonu palowego).
Przypomnijmy: Budowa wschodniego obejścia miasta (12 km długości) zamknie się gigantyczną - jak na Szczecinek - kwotą ponad 320 mln zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce uporać się z inwestycją do wiosny 2019 roku.
Obwodnica Szczecinka będzie dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na włączeniach w istniejącą obecnie drogę krajową nr 11 zostaną zlokalizowane dwa ronda - koło byłej strzelnicy garnizonowej przy wyjeździe na Koszalin i w Turowie, a na samej obwodnicy powstaną dwa węzły drogowe. Węzeł "Szczecinek - Śródmieście" połączy obwodnicę z DK20, a węzeł "Szczecinek - Wschód" - z terenami przemysłowymi miasta. W ramach realizacji inwestycji zbudowanych zostanie 13 obiektów mostowych.
Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk
Video: SZCZECINEK S11 - Inspekcja Wizyjna 05.2017 - Axis Geodezja - GDDKiA