Ekspresowa jedenastka rodzi się powoli

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 11.04.2017 / Komentarze
14 chętnych na koncepcję budowy odcinka Koszalin - Bobolice

O budowę drogi ekspresowej S11 polskie samorządy, także środkowopomorskie (zrzeszone są w Stowarzyszeniu Gmin, Powiatów i Województwa "Droga S11), również Szczecinek (w 2017 r. zapłacimy z tego tytułu składkę członkowską w wys. 1,1 tys. zł) walczą już od ponad 10 lat. Koncepcja jej budowy rodzi się w bólach i pewnie jeszcze potrwa.

O budowie obwodnicy Szczecinka napisaliśmy już prawie wszystko. To będzie jeden z elementów drogi S11 łączącej morze z południem kraju. Koncepcja zaprojektowania ekspresówki z Piły do Szczecinka (początek szczecineckiej obwodnicy w Turowie) jest na etapie ogłoszenia przetargu od ponad roku.

Pod koniec ubiegłego roku ministerstwo infrastruktury i budownictwa zatwierdziło program inwestycyjny obejmujący prace przygotowawcze dla odcinka drogi S11 Koszalin – Bobolice o długości 47,7 km.

Oferty już wpłynęły, chętnych jest 14 firm. Koncepcję chcą nam zrobić nawet Francuzi.

Propozycję z najniższą ceną złożyło biuro "Egis Poland", które oczekuje za swoja pracę blisko 1,2 mln zł, przy planowanym budżecie zamawiającego wynoszącym blisko 6 mln zł. Na drugim miejscu pod względem ceny jest oferta francuskiej firmy "Safege", warta 3,7 mln zł. Oferta najdroższa opiewa na kwotę 16,6 mln zł. Złożyły ją "Mosty Katowice".
W ramach przetargu wykonawca przygotuje opracowanie projektowe i dokumentację w zakresie: opinii geotechnicznej, projektu robót geologicznych i hydrogeologicznych oraz dokumentacji geologiczno -inżynierskiej i hydrogeologicznej. Wykona także dokumentację badań podłoża gruntowego oraz koncepcję programową dla budowy drogi S11 Koszalin – Szczecinek na odcinku od węzła Koszalin Zachód do węzła Bobolice.

Wykonana w ramach trwającego przetargu dokumentacja ma posłużyć do ogłoszenia przetargu w trybie zaprojektuj i wybuduj. Według wcześniejszych zapowiedzi powinno to nastąpić w 2018 roku. Z kolei budowa miałaby się rozpocząć w 2020 roku. Jej koszt szacowany jest na 1,2 mld zł.

Fragment, którego dotyczy przetarg jest częścią planowanej drogi ekspresowej między Koszalinem a Szczecinkiem. Cała ta trasa będzie miała 70 km.

Co z odcinkiem Bobolice - Szczecinek (obwodnica) na razie nie wiadomo? Wiadomo natomiast, że inwestycja została wpisana do wieloletniego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 jeszcze przez poprzedni rząd.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła plany ekspresowej jedenastki od planowanego węzła „Szczecinek – strzelnica” do Koszalina. Zmian na trasie przebiegu arterii (oprócz budowy drugiej podwójnej nitki jezdni) będzie niewiele. Planowany jest m.in. węzeł „Wierzchowo”. Będą też specjalne przejścia dla dzikiej zwierzyny i nowe obiekty, m.in. mosty.  Arteria ma posiadać dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę (szerokość 2 x 7 m), będzie bezkolizyjna, a wjazd i zjazd z drogi będzie możliwy jedynie przez węzły drogowe.

Reasumując: Według planów drogowców, S-11 na odcinku Szczecinek – Koszalin ma mieć długość około 70 km. Połączenie z innymi drogami będzie możliwe przez 6 węzłów drogowych. Zaprojektowano też 10 miejsc obsługi podróżnych. Na trasie przewidziano powstanie 59 przejść i przepustów dla zwierząt, w tym 3 dużych przejść górnych o szerokości, co najmniej 50 m i estakada o długości około 550 m.  

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk