"Eurovia" nie zwleka, lecz intensywnie pracuje

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 23.04.2017 / Komentarze
Na dobre ruszyły roboty przy budowie węzła drogowego "Szczecinek Śródmieście"

Tempo pierwszych robót przy budowie obwodnicy miasta na drodze ekspresowej S11 nieco szokuje. Generalny wykonawca inwestycji firma "Eurovia" nie zwleka, tylko ostro pracuje. Roboty ziemne trwają w najlepsze w miejscu gdzie zlokalizowany zostanie węzeł komunikacyjny "Szczecinek Śródmieście" - za przejazdem kolejowym przy ul. Słupskiej.

Na placu budowy wytrwale pracuje ciężki sprzęt, przede wszystkim spychacze, które niwelują teren. Systematycznie dowożony jest również beton.

Prace przy oczyszczaniu terenu, gównie z zakrzaczeń trwają też w ciągu przyszłej jezdni S11 przy szlaku kolejowym Szczecinek - Białogard. Jak nam powiedział wiceburmistrz Daniel Rak, lada dzień rozpoczną się roboty przy budowie ronda w sąsiedztwie byłej Strzelnicy Garnizonowej przy ul,. Koszalińskiej.

Przypomnijmy: Budowa wschodniego obejścia miasta (12 km długości) to największa inwestycja w historii Szczecinka. Jej koszt zamknie się gigantyczną jak na miasto kwotą ponad 320 mln zł. To pond dwukrotnie więcej niż wynosi tegoroczny, rekordowy budżet Szczecinka, czyli około 150 mln zł.

Jeszcze przed przystąpieniem do prac budowlanych teren przyszłej obwodnicy Szczecinka sprawdzili saperzy. Wykopali z ziemi kilkanaście granatów moździerzowych pochodzących z okresu II wojny światowej. Niewykluczone, że w czasie robót jeszcze niejedno "wybuchowe znalezisko" zostanie wydobyte z ziemi. Przed saperami na szlaku obwodnicy gościli też archeolodzy. Niewykluczone również, że oni też jeszcze powrócą.

Nie ma się, co dziwić, że wykonawca inwestycji - konsorcjum firm "Eurovia Polska" i "Warbud" się spieszą. Pierwotny termin sfinalizowana budowy, czyli wiosna 2019 roku, został przesunięty w czasie o około pół roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce uporać się z inwestycją do jesieni 2018 roku. Koszt budowy wschodniego obejścia miasta jest gigantyczny. Inwestycja pochłonie 323 mln zł.

Obwodnica Szczecinka będzie dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Nowa trasa ominie Szczecinek i wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy w ciągu drogi S11. Na włączeniach w istniejącą obecnie droga DK11 zostaną zlokalizowane dwa ronda - koło byłej strzelnicy garnizonowej przy wyjeździe na Koszalin i w Turowie, a na samej obwodnicy dwa węzły drogowe. Węzeł "Szczecinek Śródmieście" połączy obwodnicę z DK20, a węzeł "Szczecinek Wschód" - z terenami przemysłowymi.

W ramach realizacji inwestycji powstanie 13 obiektów mostowych. Oprócz mostów i wiaduktów powstaną również przepusty, drogi serwisowe służące obsłudze terenów przyległych do drogi, ciągi piesze i rowerowe, zatoki autobusowe, miejsca do zawracania oraz kanalizacja teletechniczna, deszczowa, przepusty i zbiorniki retencyjne, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ruchu kolejowego, a także przejścia dla zwierząt i ekrany akustyczne.

Planuje się również przebudowę odcinków istniejących dróg, linii i urządzeń elektroenergetycznych, sieci i urządzeń cieplnych, wodociągowych i kanalizacyjnych oraz przebudowę urządzeń melioracji i sieci drenarskich.

Drogowcy wprowadzą organizację ruchu na czas wykonywanych robót. Zapewnią również dojazd do wszystkich działek sąsiadujących z pasem drogowym przez cały czas trwania budowy. W miejsce usuniętej zieleni zostaną przeprowadzone nowe nasadzenia. 

Reasumując: Arteria pobiegnie od Turowa, przetnie Las Miejski, ulicę Leśną, tory kolejowe, ulicę Słupską i dalej, aż do wylotu przy szosie koszalińskiej na północy.

Podstawowe parametry techniczne szczecineckiej obwodnicy? Klasa techniczna - S, prędkość projektowa - 100 km/h, szerokość pasa ruchu - 3,50 m, liczba pasów ruchu – 2 x 2 pasy oraz szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m. Budowa obejmie obszar miasta oraz częściowo realizowana będzie w granicach gminy Szczecinek (sołectwa: Dalęcino, Sitno, Turowo).

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk