Ile z samorządowych kas biorą szczecineckie media
- Aktualności

Od kilku miesięcy głowy miejskich radnych z ugrupowania „Razem dla Szczecinka” zaprząta pytanie o to, ile pieniędzy z miejskich kas trafia do szczecineckich mediów. Jednak z jakiegoś powodu głównym przedmiotem ich zainteresowania i obiektem ataków stał się miesięcznik „Dzień Dobry Szczecinek”. Spotkał się on z zarzutami, jakoby był współfinansowany ze środków publicznych. Postanowiliśmy sprawdzić, jak faktycznie w naszym mieście wygląda kwestia finansowania mediów - do kogo (i w jakich kwotach) trafiają pieniądze pochodzące z miejskich i powiatowych spółek oraz instytucji.
Z tego, że niektóre lokalne media w jakimś stopniu utrzymywane są m.in. z pieniędzy pochodzących z ratusza, powiatu oraz różnego rodzaju spółek miejskich, zdaje sobie sprawę niemal każdy. Jednak mało kto wie, jakie kwoty zasilają regularnie kasy tutejszych wydawnictw. O ile szczecineckie spółki i urzędy są przez wielu regularnie i skrupulatnie rozliczane ze swoich wydatków, o tyle na próżno szukać publikowanych informacji odnośnie tego, ile wydają one na współpracę z mediami.
My pokusiliśmy się o taką analizę. Kompletując dane do poniższego artykułu, zwróciliśmy się do Urzędu Miasta, Starostwa Powiatowego oraz spółek miejskich z prośbą o udostępnienie informacji na temat tego, na jakie kwoty opiewały faktury za usługi wykonywane na ich rzecz przez lokalne media w minionym roku. Część spółek i instytucji odpowiedziała na naszą prośbę. Poniżej przedstawiamy kwoty, jakie zostały wypłacone szczecineckim mediom przez: Urząd Miasta, Starostwo Powiatowe, Gminę Szczecinek, ZGM-TBS, PKS, PGK, Komunikację Miejską, spółkę AQUA-TUR, PWiK, OSiR oraz SAPiK. Przygotowując zestawienie uwzględniliśmy te usługi oraz ich łączny koszt, które zostały wykonane przez poszczególne portale, wydawnictwa i lokalne telewizje na zlecenie wyżej wymienionych podmiotów w 2016 roku.
Najlepiej na rodzimym rynku medialnym radzi sobie - znajdując się na szczycie listy - „TV Gawex”, która w minionym roku wykonała usługi dla wspomnianych spółek i urzędów na łączną kwotę 277 625 zł (dla porównania w 2015 roku - 272 924,07 zł). Sporo dalej, na drugim miejscu jest „TV Zachód”, otrzymując 103 499,99 zł (2015 r. - 84 tys. zł). Pierwszą trójkę zamyka „Temat Szczecinecki”, który wykonał usługi na rzecz w/w na łączną sumę 68 735 zł (2015 r. - 46 259,23zł).
Kolejne medium, które w 2016 roku wystawiło faktury na łączną kwotę 24 953 zł spółkom i urzędom, to portal „iszczecinek.pl” oraz skupione wokół niego „DronMedia” i internetowa telewizja „Puls Regionu”. Zestawienie to zamyka portal „miastozwizja.pl”, który w minionym roku wykonał usługi na rzecz spółek miejskich w łącznej kwocie 4 059 zł.
Miesięcznik „Dzień Dobry Szczecinek” znalazł się poza tym zestawieniem, ponieważ zarówno w roku minionym, jak i w bieżącym, nie otrzymał on żadnych środków pochodzących z kas szczecineckich spółek i urzędów, a tym samym kwota ta wynosi 0 zł.
Przyjrzyjmy się nieco bliżej środkom, jakie (i skąd) w minionym roku wpłynęły do mediów.
„TV Gawex” w ramach współpracy z Urzędem Miasta oraz z budżetu Głównego Specjalisty ds. Promocji i Kontaktów z Mediami UM otrzymała za realizację zleceń 163 836 zł. Z kolei na rzecz Starostwa Powiatowego w 2016 r. wykonywała usługi w ramach: realizacji „Programu Samorządowego”, promocji materiałów na Facebooku, obsługi medialnej wybranych wydarzeń oraz zamieszczania tablic reklamowych na stronie internetowej na łączną kwotę 56 211 zł. W ramach umów z SAPiK-iem medium otrzymało także 44 378 zł za reklamę imprez, zapowiedź wydarzeń kulturalnych i bannery reklamowe. Otrzymała również zapłatę w wysokości 13 200 zł od spółki AQUA-TUR za usługi w ramach barteru oraz za realizację pozostałych usług.
Wspomniane zarobki „TV Zachód” natomiast opierają się na realizacji zleceń z Urzędu Miasta, Starostwa Powiatowego oraz Urzędu Gminy Szczecinek. Z budżetu Głównego Specjalisty ds. Promocji i Kontaktów z Mediami UM medium to otrzymało 57 499,99 zł. Z kolei za usługi realizowane na rzecz starostwa lokalna TV zarobiła 40 000 zł. Kolejne 6 000 zł to wynagrodzenie otrzymane z Urzędu Gminy za realizację materiałów wideo z obrad Rady Gminy.
Pierwszą trójkę zamyka „Temat Szczecinecki”, który w minionym roku wykonał usługi m.in. na rzecz Starostwa Powiatowego o łącznej wartości 20 730 zł. Medium także w ramach współpracy z Urzędem Miasta oraz z budżetu Głównego Specjalisty ds. Promocji i Kontaktów z Mediami UM otrzymało za realizację zleceń łącznie 18 505 zł. Z Urzędu Gminy medium otrzymało natomiast 14 760 zł za przygotowanie i publikację materiałów dotyczących gminnych aktualności. Również Komunikacja Miejska za zamieszczane ogłoszenia informacyjne (m.in. związane z działalnością firmy, rozkładem rejsów statków czy zmianami kursowania autobusów) opłaciła faktury w łącznej kwocie 5 200 zł. Z usług „Tematu Szczecineckiego” skorzystała także spółka AQUA-TUR, zlecając usługi reklamowe na kwotę 4 050 zł oraz spółka PGK, która skorzystała z płatnych ogłoszeń na łączną sumę 3 310 zł. Medium w minionym roku współpracowało także z SAPiK-iem, publikując materiały prasowe za kwotę 1 390 zł oraz z PWiK, na rzecz którego wykonało usługi o wartości 790 zł.
Poza „pierwszą trójką” w kwestii wysokości zarobków szczecineckich mediów pochodzących z miejskich kas znalazł się portal „i.szczecinek.pl” oraz skupione wokół niego „DronMedia” i internetowa telewizja „Puls Regionu”. Internetowa TV w ramach współpracy ze Starostwem Powiatowym wykonała w minionym roku usługi na kwotę 18 450 zł. Z kolei firma „DronMedia” za banner reklamowy informujący o sprzedaży i najmie nieruchomości otrzymała od spółki ZGM-TBS zapłatę w wysokości 3 247,2 zł, a także 549,81 zł od spółki PWiK za zamieszczenie życzeń świątecznych oraz ogłoszeń. Firma w minionym roku współpracowała także z SAPiK-iem, realizując na jego rzecz m.in. kampanie promocyjne o łącznej wartości 2 706 zł.
Zestawienie to zamyka portal „miastozwizja.pl”, który w minionym roku m.in. wykonał usługi na rzecz spółki ZGM-TBS, publikując na swoich łamach banner reklamowy informujący o sprzedaży i najmie nieruchomości za kwotę 3 444 zł. Współpracował także ze spółką PWiK, otrzymując 369 zł za zamieszczenie życzeń świątecznych i ogłoszeń oraz z SAPiK-iem, zamieszczając ogłoszenie i banner reklamowy za kwotę 246 zł.
Dodajmy, że zestawienie to nie obejmuje usług realizowanych na rzecz Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej. W minionym roku szczecineckie media na rzecz przewoźnika wykonały usługi o łącznej wartości 5 589,28 zł. Nie udzielono nam jednak odpowiedzi odnośnie tego, gdzie i w jakich wysokościach trafiły poszczególne kwoty.
Zestawienie to nie obejmuje także Ośrodka Sportu i Rekreacji, który w 2016 roku nie zlecał tego typu usług żadnemu z lokalnych mediów.
Tekst: Marzena Góra
Foto: Sławomir Włodarczyk