W Szczecinku będą dwa nowe ronda
- Aktualności

Miasto planuje budowę dwóch nowych rond. Oba powstaną w ciągu drogi krajowej nr 11 - koło dworca kolejowego i kilkaset metrów dalej, na skrzyżowaniu koło sklepu Sano. Inwestycja realizowana będzie w czasie przebudowy ciągu komunikacyjnego ulic: Dworcowa - Kolejowa - Wiśniowa. Miasto planuje, że rozpocznie jej realizację w 2018 roku przy wsparciu finansowym z rządowego programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019 (byłe "schetynówki").
- We wtorek byłem w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie - ujawnia w rozmowie z "Miastem z Wizją" Jerzy Hardie-Douglas.
- Rondo koło dworca kolejowego jest słabym punktem komunikacyjnym. W tym miejscu często dochodzi do blokady "jedenastki". Wówczas wszyscy, którzy mieszkają w południowych dzielnicach miasta i chcą coś załatwić w mieście, często muszą stać w korkach ciągnących się nieraz aż pod Turowo.
Jak podkreślił burmistrz, to nie jedna przyczyna, że rondo przy dworcu jest tzw. "wąskim gardłem" naszego układu komunikacyjnego.
- To rondo jest jednopasmowe i bardzo ciasne - dodaje nasz rozmówca. - Samochody ciężarowe pokonując to rondo nieraz mają duże kłopoty. Dlatego musimy je udrożnić. Drogowcy z GDDKiA są przychylni tej inwestycji, chcieliby jednak by została ona zrealizowana za pieniądze samorządowe. Z kolei ja tłumaczyłem, że o pieniądzach za wcześnie rozmawiać, teraz trzeba uzgodnić szczegóły techniczne inwestycji, tym bardziej, że będzie ona realizowana na mieniu GDDKiA.
Jak powiedział nam burmistrz, to nie koniec planów miasta, jeżeli chodzi o newralgiczny odcinek DK11 przebiegającej przez Szczecinek.
- Drugie rondo zamierzamy zbudować na skrzyżowaniu ulicy Sikorskiego w ciągu dróg krajowych nr 11 i 20 oraz ul. Wiśniowej i Przemysłowej koło sklepu Sano - ujawnia burmistrz.
- To kolejny slaby punkt w układzie komunikacyjnym Szczecinka. Tam jest bardzo trudno wyjechać z ul. Wiśniowej i Przemysłowej w ul. Sikorskiego. Jeżeli my przebudujemy ciąg komunikacyjny ulic Dworcowa - Kolejowa - Wiśniowa, to ruch na tym łączniku bardzo się nasili i będzie jeszcze trudniej wjechać na ul. Sikorskiego.
Jak ujawnił nam nasz rozmówca, spotkanie w GDDKiA trwało dość długo. Odbyło się w obecności przedstawicieli firmy, która projektuje dla miasta wspomniany ciąg komunikacyjny koło dworca kolejowego.
- Istniej pięć wariantów przebudowy ronda koło dworca oraz sześć wariantów budowy ronda przy ul. Wiśniowej, Przemysłowej i Sikorskiego - mówi Jerzy Hardie-Douglas.
- Mocno dyskutowaliśmy na ten temat, spotkanie było twórcze i bardzo zbliżyliśmy swoje stanowiska. Jeżeli dojdzie do tych inwestycji, to rondo przy dworcu będzie miało kształt elipsy z dwoma pasami ruchu. Z kolei rondo przy ul. Wiśniowej też w jakiś sposób będzie preferować drogi krajowe nr 11 i 20.
- Drugą sprawą, którą omawialiśmy to zmiana przebiegu DK 20 na terenie miasta. Ona teraz biegnie ulicami: Szczecińska i Gdańska, dochodzi do ronda przy dworcu, dalej ulicami Sikorskiego, Słowiańska i Cieślaka a później skręca w ulicę Słupską. Zrobienie obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S11, przy nierobieniu, nad czym bardzo ubolewam, łącznika dróg DK11 i DK 20 pomiędzy Turowem i Sitnem, spowoduje, że ruch na jedenastce zostanie wyprowadzony z miasta, ale, niestety, nie będzie tak samo z "dwudziestką". Dlatego zaproponowaliśmy drogowcom by rozważyli zmianę przebiegu DK20 na terenie miasta. Chcemy, by ona prowadziła od ronda przy dworcu ulicą Pilską, Waryńskiego i Strefową do węzła komunikacyjnego na S11. GDDKiA jest zainteresowana takim rozwiązaniem i przeprowadzi w tej sprawie wizję lokalną.
Więcej na temat tej dużej inwestycji drogowej, także o planowanej przebudowie ulic Kościuszki i Trzesieckiej w jutrzejszym (czwartek 2.03) Programie Samorządowym "Miasta z Wizją".
Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk