Rodzi się szczecinecki by-pass drogowy

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 09.05.2017 / Komentarze
Burmistrz: W tej sprawie parokrotnie spotkałem się z marszałkiem Geblewiczem. Decyzja jest, klamka zapadła, mała obwodnica będzie kończona

O tym, ze Szczecinek może liczyć na kolejną drogę obchodzącą miasto, tym razem od północnego-zachodu, pisaliśmy już pod koniec stycznia tego roku w rozmowie z burmistrzem Jerzym Hardie-Douglasem: "Będzie drugi odcinek…"

http://miastozwizja.pl/bedzie-drugi-odcinek-malej-obwodnicy-szczecinka

Wówczas zaczęto wracać do pomysłu zbudowania drogi łączącej dwie obwodnice Szczecinka: tzw. "dużą" budowaną w ciągu drogi ekspresowej S11 z tzw. "małą - trzesiecką" zbudowaną kilka lat temu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 172.

Starania miasta o tę inwestycje rozpoczęły się jeszcze przed budową obwodnicy trzesieckiej. To wówczas zrodził sie pomysł, by rondo przy Sójczym Wzgórzu połączyć drogą biegnącą przez były poligon wojskowy, przechodzącą wiaduktem nad torami i "uchodzącą" do ronda północnego drogi ekspresowej S11.

- Ta koncepcja niejako urodziła się w 2009 roku, gdy z ówczesnym marszałkiem województwa Władysławem Husejko podpisaliśmy porozumienie o dwuetapowym wykonywaniu obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi nr 172 - ujawniał w styczniu "Miastu z Wizją" burmistrz Jerzy Hardie-Douglas.

- Pierwszy etap tej drogi został już sfinalizowany, z kolei drugi etap, który ma połączyć rondo w okolicy Sójczego Wzgórza z rondem początkującym od północy dużą obwodnicę Szczecinka nie został wykonany, ponieważ nie było jeszcze tej obwodnicy na S11. Teraz, gdy rozpoczęły się prace ziemne związane z budową dużej obwodnicy powinno się dokończyć ten temat zgodnie z wcześniejszym porozumieniem. Dlatego prowadzimy w tej sprawie rozmowy z władzami województwa. Koncepcja drogi jest w Zarządzie Dróg Wojewódzkich natomiast nie ma jeszcze projektu. W związku z tym należy taki projekt wykonać, a później przystąpić do budowy drugiego odcinka małej obwodnicy Szczecinka.

Tyle burmistrz pod koniec stycznia br. Minęły trzy miesiące i kolejna duża inwestycja drogowa w Szczecinku nabrała już realnego kształtu. Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie ogłosił właśnie przetarg na dokumentację dla budowy obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi nr 172 - II etap. Pisaliśmy o tym w artykule: "Będzie drugi odcinek…"

http://miastozwizja.pl/bedzie-drugi-odcinek-malej-obwodnicy-szczecinka-0

- Decyzja jest, klamka zapadła, mała obwodnica będzie kończona - mówi nam burmistrz.

- Ona była projektowana już w 2009 roku, a więc jeszcze przed przyłączeniem Trzesieki do Szczecinka. Budowa małej obwodnicy była finansowana przez Urząd Marszałkowski (3 km) oraz Miasto Szczecinek (1 km). Wówczas też planowano, że droga będzie się łączyć z dużą obwodnicą Szczecinka. Ponieważ jej jeszcze nie było, nawet nie wiadomo było czy w ogóle powstanie, w związku z tym jakby jedno z rond (przy Sójczym Wzgórzu - dop. red.) zaślepiono. Wykonano tam przyczółek do przyszłego połączenia dwóch obwodnic.

Burmistrz ujawnił nam również, że w momencie rozpoczęcia budowy dużej obwodnicy Szczecinka, przypomniał Urzędowi Marszałkowskiemu o wcześniejszych planach i deklaracjach.

- Po prostu przypomniałem o naszej wcześniejszej umowie, że teraz powinniśmy dokończyć budowę małej obwodnicy Szczecinka - mówi Jerzy Hardie-Douglas.

- W tej sprawie parokrotnie spotkałem się już z Marszałkiem Olgierdem Geblewiczem oraz z vicemarszałkiem Tomaszem Sobierajem, który się podjął pilotowania tej inwestycji. Teraz dotarła do nas bardzo radosna wiadomość, że Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na dokumentację projektową budowy tej drogi. Firmy mają czas na złożenie swoich ofert do 1 czerwca br. Projektowanie potrwa około roku. Dla miasta to również wysiłek organizacyjny, bo musimy konsultować czy wzdłuż drogi będzie ścieżka rowerowa, chodnik, oświetlenie, jaka będzie szerokość drogi, jak przebiegać będą drogi zapasowe, tzw. techniczne, itp. Jak już dokumentacja będzie gotowa to jest nadzieja, że pod koniec 2018 roku rozpoczną się prace budowlane. Jak wszystko pójdzie dobrze, to pod koniec 2019 roku Szczecinek na dobre zostanie opasany siecią obwodnic. Do szczęścia będzie nam brakować tylko łącznika dróg krajowych nr 11 i 20

Wykonawca dokumentacji, którego poszukuje ZZDW, zostanie zobowiązany m.in. do przygotowania projektu budowlanego wraz z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Będzie także musiał uzyskać decyzję środowiskową.
Wstępnie zakłada się, że obwodnica w ciągu drogi wojewódzkiej nr 172 będzie drogą jednojezdniową klasy G o szerokości 7 m. Planowana długość trasy to 1,6 km. W ciągu trasy, na przecięciu z linią kolejową nr 404 Szczecinek – Białogard, powstanie wiadukt kolejowy.
Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk